måndag, september 11, 2006

Okvalificerade arbetsuppgifter och hushållsnära tjänster

Får väl börja med att slänga in en brandfakla i den politiska diskutionen.

Jag tycker att staten borde underlätta för arbetsgivare att anställa folk till yrken so inte kräver någon speciell utbildning.

Skälet till detta är att man på detta sätt lättare får in folk i arbetslivet vilket då får dem att inte vara en kostnad för staten i form av socialbidrag och a-kassa utan istället blir en tillgång och drar in pengar till staten.

Jag är medveten om att detta kan få en bieffekt av att man skapar en form av klassamhälle som vi i Sverige normalt sett skyr men jag menar att detta har vi redan även om vi inte har det öppet. För vem kan ärligt säga att den inte ser på vissa yrken som mindre kvalificerade?

Vissa yrken kväver ingen utbildning och det är OK. Det är OK att alla inte får studier att fungera så varför trycka ned dem mer genom att inte underlätta för dem att få jobb? Om man ger en människa ett jobb så ökar man denna människan självkänsla även om detta är ett jobb som inte kräver en viss utbildning.

Men som sagt så är det även en vinst för staten att få ut en arbetslös bidragstagande människa i yrkeslivet som då bidrar med sin tid och sin skatt till at få ett bättre samhålla för alla.

Till detta kommer också det som populärt kallas "hushållsnära tjänster". Varför inte underlätta även här för fler att kunna ta del av detta? Framförallt om man kan hitta en bra model för hur man för låginkomstagare, som ensamstående föräldrar, kan göra det billigt för att inte säga väldigt billigt för dem att få detta.

Mao, jag vill inte att det bara skall vara för de som har råd så kan man hitta ett att göra det tillgängligt för "alla" så vore det bra. Ett steg i rätt riktningt är dock att göra det billigare ...

Vilket iofs leder mig in på att alla hantverksyrken borde bli billigare för de som vill fixa hemma men som inte, som jag, händiga nog. Vilket iofs leder mig in på att det är lite absurt att en händig person som fixar "badrummet" eller ngt annat där hemma i sitt eget hus straffas för detta genom att huset blir dyrare att bo i. Men de saker får jag återkomma till i andra bloggar ... :)