måndag, september 11, 2006

Sjukvården

Varför får man en kallelse till sjukvården och varför kan man inte ringa och boka en tid?

Till i princip alla andra service yrken så kan man ringa och boka en tid men inte till sjukvården. Där får man i brevlådan en kallelse som, som regel, aldrig passar. Så då ringer man för att boka en ny tid men kommer då till en telefonsvarare där man får lämna ett meddelande om att tiden inte fungerar. Så då skickar de en ny kallelse som inte heller den fungerar och så springer vi vidare i samma tråkiga anda.

När jag nu avbokar tider till sjukvården så säger jag "alltid" att de kan inte skicka mig en ny kallelse utan måste ringa mig för att vi skall kunna prata om när jag kan komma. Detta är dels för att mitt jobb schema är en aning krångligt men mest för att lära dem hur krångligt deras gamla och utdaterade system är.

Dessutom kan du inte boka tider mer än 2-3 månader i förväg och skälet till det är, enligt mina sjuksyrror, att de inte får fler tider från läkarna! Att läkarna inte fattar att de har ett serviceyrke är fantastiskt ... Här borde sjukvården tänka om.

Om sjukvården skickade ut en uppmaning till att man skall ringa och boka en tid så skulle det göra hela proceduren så mycket enklare men det bygger på att läkarna måste skaffa sig fasta tider som sträcker sig minst 3 men helst 6 månader framåt i tiden.

För att inte tala om resurslöseriet med alla dessa receptioner som man kommer till på ett större sjukhus men det får jag återkomma till i en annan post ... :)