måndag, september 11, 2006

Parkera och Städa

Iallafall i Stockholm finns en underlig sak och det är att städdagar altod är på fel ställen på fel tider.

På alla de gator där jag har bott så är städdagarna på nätterna när de som bor där vill parkera sin bil på gatorna. På alla de ställen där jag har jobbat så är städdagarna på dagarna när de som jobbar vill parkera sin bil. Förrutom där man betalar DYRT för sin parkering.

Detta system är till synes upplagt för att få oss Stockholmare att få så många parkeringsböter som möjligt alternativt betala så mycket som möjligt för vår parkering. Jag kan iallafall inte se någon annan förklaring men jag kan säkert vara blind för något som ingen har kunnat tala om för mig.

Jag inbillar mig inte att detta är unikt för oss Stockholmare utan det är säkert lika illa i fler städer i Sverige men det vet inte jag något om så jag skriver om det jag vet.

Tänk om de kunde vända på det och städa bostadsområden på dagarna när folk har åkt till jobbet och städa utanför arbetsplatserna när folk är hemma och inte jobbar. Nu är det naturligtvis så att det inte kommer funka 100% men även om det funkar bara så lite så är det bättre än det är idag.