torsdag, september 14, 2006

Folk i Tunnelbanan

En annan sak som jag är förundrad över är hur folk beter sig när man åker tunnelbana tillsammans.

Till att börja med så kan vi ta detta med mobiltelefoner. Klart man skall kunna prata i telefon när man åker tunnelbana, att försöka förbjuda det är ju bara löjligt, men det som är konstigt är hur folk som pratar i telefon höjer rösten. En modern mobils mikrofon är faktiskt bra nog för att man inte skall behöva göra det i de flesta normala fall och om den på andra sidan inte hör så säger väl den till? Så för mig får folk gärna prata i telefon hur mycket de vill och jag skiter fullständigt i mobil förbudet i tunnelbanevagnar men jag har inget intresse av att höra precis allt som sägs så snälla håll ned volymen till vanlig samtalston eller lägre!

Vi kan fortsätta med hur folk beter sig i rusningstid. När det är fullt med folk så är det besvärligt att komma på och av så varför man då inte flyttar på sig så att man underlättar för andra är underligt. Normalt sett så går de som står närmast dörrarna ut från vagnen och ställer sig utanför dörrarna medans folk går av för att underlätta för alla. Det funkar ju jätte bra tills det kommer ett pucko som inte gör så utan som istället mot bättre vetande eller av ren dumhet står kvar och blockerar för alla som skall av.

Detta pucko är tyvärr oftast sura män eller kvinnor i 40-60 årsåldern som är arga på allt och alla så de "gör för fan som jag vill" utan att ta hänsyn till sina medmänniskor. Detta är samma typ av individ som kör som svin i trafiken och som är jävligast mot butiksanställda och all runt omkring dem i största allmänhet. När de passerar 60 och närmar sig pensionärs ålder så verkar de bli trevligare igen av någon outgrundlig anledning.

Sedan kan vi ta detta otyg som tyvärr framför allt unga håller på med och slänger upp sina skitiga skor på sätet mitt emot. Om de vill göra det så ta en tidning och lägg som skydd för sätet så slipper nästa person bli så skitig. Det eller ge fan i att slänga upp skitiga skor.

Till sist så kommer vi till de som antingen har stora barnvagnar eller stora väskor som de envisas med att släpa in i de trånga gångarna vid sätena. De flesta med sora väskor och barnvagn har den vid dörrarna där de har en chans att få plats utan att vara i vägen men vissa kan fan inte använda sin ben och stå vid sin väska utan måste absolut blockera hela gången med sin stora och otympliga väska som de kanppt iallafall får in i gången. Tänk den dagen man i en nödsituation måste komma fram genom gången? Gissa om någon kommer få enorma skuldkänslor för alla som skadas eller dör på grund av det!

Shit, vad jag känner mig som en gammal grinig gubbe när jag läser vad jag skrivit ovan men vafan då är jag väl det trots att jag är knappa 30 år ...

För att inte avsluta med att prata om död så vill jag rikta ett stort tack till alla som då är smidiga och visar hänsyn i tunnelbanan. :)