onsdag, maj 09, 2007

Biblar på hotel

Det har nyss varit en storm om Bilblars varande eller icke varande på hotel. Frågan kom upp när Scandic tog bort bilblarna på rummen.

Detta fick Kyrkan i Sverige att gå i taket och jag kan inte förstå varför. Varför skall hotel anses vara tvugna att förse alla gäster med en bibel? Vad finns det rimligen för skäl bakom det förrutom att Kyrkan vill uttöva påtryckning mot en affärsidkare för att de ser sin makt minska.

Jag tror inte på någon speciell religion, jag tror på något mer än oss men inte något speciellt. Jag ser gärna en blandning av kulturer och religioner så länge som man visar tolerans mot varandra och har förståelse för varandra.

Vad Kyrkan precis har visat är sin trångsynthet och sin ovilja mot förändringar. Det är tragiskt att de inte ser detta i ett större perspektiv.

Hotel får gärna ha biblar, koraner, mfl som en tjänst för de gäster som icke får med sig sin egen men att påtvinga mig en bibel på rummet som jag inte vill ha det kommer bara från och med nu få mig att bära ned den till receptionen och be dem behålla den där när jag bor i rummet.