fredag, november 17, 2006

Tandläkare

Varför ingår inte Tandläkar besök i den övriga sjukvårdsförsäkringen? Vad är det med våra tänder som särkiljer dem från resten av kroppen?

Härom dagen så var jag iväg till min nya tandläkare på S:t Eriksgatan i Stockholm. Efter en dryg timme med en del röntgen bilder, lite petande i munnen och masas förmaningen och bokning av tid för att fixa hål, dra ut en visdomstand (med hål i) och lite annat så kommer en räkning på 1000:- men utöver detta kommer jag nog få punga ut med ca 7000:-.

Så, jag undrar hur man tänkte när man plockade bort tandvård från övrig sjukvård. Jag menar det finns massor med både förebyggande vård och "vanlig" sjukvård som ingår men inte tandvården. Är inte det väldigt underligt?

Någon som vet varför?

Det parti som i nästa val säger att tandis skall ingå i den övriga vården med samma maxtaxa och liknande, de får min röst! Fast om de är främlingsfientliga, vill minska det sociala skyddsnätet eller sälja ut allmännyttan så får de inte den iallafall ... :)