måndag, september 10, 2007

Fönster

Sitter i ett fönster på 5:e våningen på ett hotell i Indien och ser ut över Delhi. Det är underligt hur detta fönster som skyddar mig från att känna värmen utanför och från att falla ned samtidigt ger mig en chans att se en del av alla dessa människors liv som passerar förbi nedanför mig.

Vissa går, cycklar, åker motorcykel eller bil på väg mot något. Andra står stilla och väntar på något medans vissa är utanför sina affärer. Deras liv pågår medans jag sitter still och ser på.

Varje gång som jag är ute och reser så brukar jag förr eller senare sätta mig på ett café eller på en restaurang och se på människor. Det slår mig alltid att var man än kommer i världen så är det just bara människor. Vi har olika utseende, olika språk, olika beteenden, olika standard men det är ju bara människor. Vad är det med det konceptet som folk med toleransproblem inte förstår? Varför skräms så många av det som är annorlunda?

Man borde sätta fler folk bakom ett fönster och visa dem människor och människors olika men lika liv. Det kanske vore en bra idé.

1 Comments:

Blogger Åsa Häll said...

Håller med fullständigt!

2007-09-10 20:51  

Skicka en kommentar

<< Home