fredag, oktober 05, 2007

Att anställa

Sitter å läser CVn för att anställa ngn till mitt team.

Bortsett från att det är många olika stilar på ett CV så är det otroligt intressant att få en sådan inblick i människors liv. Vissa som söker har verkligen en intressant bakgrund. Det är lite synd att man inte kan ta in folk bara för att få lära känna dem. :) Kommer de på intervju så ska min intention vara rätt och ärlig.

Nåja, de lyckliga få som jag kommer ringa till börjar nu vaskas fram ur högen av CV:n. Började med hela 48 CV:n, tog ut ca 20 direkt och ska nu bland dessa välja ca 10 att ringa till. Av dessa 10 som jag ringer till så tänkte jag ta in ca 5 som jag vill träffa. Sedan blir det ett till samtal till alla 5 och sen ska jag ta ut 2-3 finalister som får komma tillbaka för en till intervju eller rättare sagt så skall de få komma in för att hålla en kort "utbildning" för mig och kanske några kollegor.

Sen kommer den bästa av dessa få ytterligare ett samtal av mig och sen skall dessa någon få träffa min chef och HR chefen och säger de OK så kommer denna någon få ett erbjudande. Men dit är det iallafall 2-3 veckor ...

Denna långa process får mig att på ett annat sätt respektera de som jobbar med detta på heltid. Det är verkligen ett svårt jobb.