tisdag, oktober 02, 2007

Strömavbrott

Varje gång som det blir ett strömavbrott så slår 2 saker mig.

Om vi i krigstid skulle vara så här lätta att slå ut har vi verkligen då ett bra upplägg på hur vi gör för att leverera ström och om det vore krig skulle våra livsviktiga funktioner fungera? Jag tänker då på sjukvården, telefoni, etc ...

Sedan tänker jag även på hur bortskämda vi är med att "alltid" ha ström. Kom för ett tag sedan hem från Indien och där var det strömavbrott 5-6 gånger per dag och det var fullkomligt normalt för dem. Tänk om det vore så här i Sverige?

Detta kom jag naturligtvis på i samband med strömavbrottet i Stklm:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=699250
http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_17196887.asp

1 Comments:

Blogger Åsa Häll said...

Vi skulle nog bli rätt lamslagna om strömmen skulle försvinna under någon längre tid. Samhället idag är så oerhört beroende av tex datorer för att allt ska fungera normalt.
Sjukhusen är de enda instanser jag känner till som är förberedda, iaf under tillfälliga strömavbrott, men det finns kanske fler med alternativ strömförsörjning..?

2007-10-05 14:03  

Skicka en kommentar

<< Home